F&B CONSULTANT MALAYSIA



Assalamuaikum, Perniagaan dalam bidangan makanan dan minuman sememang boleh menguntungkan sekiranya anda menpunyai niat yang iklas untuk menlahirkan insan yang cemerlang. Dalam era yang serba moden dan canggih, setiap perniagaan makanan dan minuman anda perlu kreatif dan bergerak cergas mencari idea lain dari yang lain kerana diluar sana banyak yang meniru. 

Apa yang saya perhatikan rakyat Malaysia suka pada restoran atau cafe yang ada konsepnya yang tersendiri mereka lebih utamakan life style dan trendy. Sekiranya anda berhajat untuk membuka Restoran & Cafe yang berkonsep LOCAL AND WESTERN CUISINE. Menunya tak perlu banyak seperti di Restoran Thai atau Restoran cina, Apabila menu terlalu banyak menlebih 60 jenis menu, keburukannya susah nak kawal mutu rasa masakan, pembaziran akan berlaku disebabkan tempat ruang penyimpanan bahan masakan yang kecil,kerana bahan yang digunakan adalah bahan guna habis yang hanya boleh bertahan 3 hari sahaja.

Tapi sekiranya anda membuka restoran yang berkonsep bersantai hanya menyajikan menu 20 yang terbaik seperti Nacho, Ceasar salad, Grilled chicken, Steak, Braised lamb Shank, Sandwiches, Pizza, Cream soup, Nasi goreng, nasi lemak, Satay, Ubi rebus,Kambing Kashmir dan lain-lain lagi. Minuman pula mestilah ada Freshly brewed coffee dan lain - lain.

Tapi untuk membuka restoran berkonsep seperti yang disebut tadi, anda perlu mempunyai modal yang tinggi sekurang kurangnya budget RM 300k - 500k, yang mahal adalah hiasa dalam dan alat keperlua memasak secara moden dan cepet seperti Heavy 4 stove burner with oven, Salamender, Heavy blender Coffee machine, griller, bain marie, high pressure stove, chiller, freezer, flatware, chinaware dan kitchen utensil. Harga pada setiap menu yg jual tidak terlalu murah seperti di gerai makan dan restoran mamak, Satu hidangan Nasi Ayam Harga yang terbaik RM 9.50 - RM 10,50. Kenapa saya kata begitu, sebabya anda perlu bayar kos sewa kedai RM 5,000.00 sbn, Kos bayar chef yang berpegalaman, kos api dan air. tetapi tentu masakan yang di jual pada tahap quality yang terbaik kerana setiap masakan yang bersih serta sedap dapat memuaskan pelangan dan anda dapat menlahir insan yang sihat lagi berkat.

Sekiranya anda perlu kidmat nasihat chef sebagai perundingan makanan dan minuman anda boleh menghubungi saya sendiri 0195666824

Perhidmat yang diberi termasuk:
1. Food handling course 
2. Kitchen training on hygiene & Safety.
3. Menu Planning & recipes costing
4. Marketing
5. Kitchen standard operation.
6. Market list
7. Product knowlegde


disini chef lampirkan gambar contoh dapur yang bertaraf professional.

Sekian terima kasih chef doakan semoga anda berjaya didunia dan akhirat.

1 comments:

hi, we are offering restaurant chain management solution. am looking for collaboration partner to help us offer our solution to F&B in malaysia. Will you mind contact me? 0194703321

AS
31 October 2017 at 05:18 comment-delete

Post a Comment